Memorial
Amsterdam: Nijgh & Van Ditmar, 2021
351 p.
9789038809939 (paperback)

Als eten intimiteit wordt

Bryan Washington schrijft in Aandenken soepel en aards over de afstand tussen twee beschadigde geliefden, hun familie en hun buren.

'Je moet geen thuis creëren dat uit andere mensen bestaat', vindt Benson, een van de hoofdpersonen in Bryan Washingtons Aandenken. Leven naar dat motto is hem aardig gelukt. Met zijn familie heeft hij een afstandelijke relatie, met zijn vriend een soms zelfs agressieve, en zijn buren groet hij niet.

Washington schreef eerder een zeer goed ontvangen verhalenbundel. Zijn debuutroman speelt zich af in Houston, Texas en in Osaka, Japan. Het grootste deel van het boek bevinden Benson en zijn partner Mike zich zo'n elfduizend kilometer van elkaar. Er gaat af en toe een appje of een neutraal plaatje heen en weer, en dat is het. Eigenlijk hebben ze geen idee wat de ander doormaakt. En toch is Aandenken een roman over verbintenis.

Wat Mike en Benson al enige tijd bij elkaar houdt, is niet hun hartstocht, want die is verflauwd. Het zijn ook niet hun diepe gesprekken, want die voeren ze niet. Het is het feit dat ze allebei beschadigd zijn. Opgegroeid in een gezin waar gewel…Lees verder

Mike en Benson, een Japanse en een zwarte homo. In het zinderende, multiculturele Houston, in Texas, in de Verenigde Staten van Amerika. Een jaar in hun leven. Mike werkt als winkelbediende en als kok in een Mexicaans restaurant, Benson past op moeilijk opvoedbare kinderen in de buitenschoolse opvang. Het klikt. Niet dat ze er nu direct een monogame relatie van maken maar ze vinden een appartement en gaan hokken. Als ze een tijd samenwonen lijkt de relatie in te kakken. Dan reist Mike naar zijn doodzieke vader in Japan. Benson blijft achter met Mikes moeder. In een anekdotische stijl ontvouwt het leven van deze twee jonge homo's zich. Met al hun frustraties, hoop, verwachtingen, teleurstellingen en de keuzes die ze moeten maken. De liefde die tussen hen opbloeit, die ze moeten leren herkennen en omarmen. De plaats in de wereld en binnen hun families die ze moeten leren vinden en opeisen. Een boek van een jonge, zwarte, gelauwerde auteur. Een boek van nu met thema's van nu. In een bril…Lees verder

Gedeeld sociaal onvermogen

Bryan Washington schrijft soepel en aards over de relaties van beschadigde mensen.

'Je moet geen thuis creëren dat bestaat uit andere mensen', vindt Benson, een van de hoofdpersonen in Bryan Washingtons Aandenken. Leven naar dat motto is hem aardig gelukt. Met zijn familie heeft hij een afstandelijke relatie, met zijn vriend een soms zelfs agressieve, en zijn buren groet hij niet.