L.J. Schildermans
Antwerpen: Houtekiet, 2020
347 p.
9789089248800 (paperback)

Dood de ondoden

In de historische roman van de broers Schildermans jagen we op vampiers met de lijfarts van keizerin Maria Theresia.

Op het Maria-Theresia-Denkmal in Wenen staat hij imposant breed en met een stoere Hollandse kop: Gerard van ­Swieten, de lijfarts van de Habsburgse keizerin. Van ­Swieten (1700-1772) was Maria Theresia's vertrouweling, een verlichte geest, een hervormer van het gezondheidssysteem. Ondanks alle égards waarmee hij aan het hof behandeld werd - hij mocht de titel van baron voeren - bleef hij toch zijn oer-Hollandse zelf. 'Ik ben liever een kleine republikein dan een pompeuze titel te krijgen, die dient om een slaafs bestaan te verhullen', schreef hij aan een vriend.

Slaafs was Van Swieten nooit, maar hij stond wel ten dienste van zijn keizerin. Wat zij hem opdroeg kon hij moeilijk weigeren, ook niet als de opdracht hem onwelgevallig was - en dat was zo toen Maria Theresia hem vroeg naar het uiterste zuiden van het Habsburgse rijk te reizen. Van Swieten haatte reizen. Het grensgebied met het Ottomaanse rijk was ook niet meteen een plek van beschaving. In wat nu Ser…Lees verder

L.J. Schildermans is het pseudoniem van twee broers. De Vlaamse auteurs publiceerden afzonderlijk al eerder thrillers en historische romans. ‘De reis van de hofarts’ is hun eerste gezamenlijke boek. Gebaseerd op bestaande personages uit de geschiedenis. De arts Gerard van Swieten wordt door Maria Theresia in de winter van 1754 naar het zuiden gestuurd. Je volgt zijn reis tot in de details en de bevrijdingen van zijn tocht zijn beeldend. Leesbare schrijfstijl die ook ondersteund wordt met medische termen passend bij de geschiedenis. Het wordt afgemaakt met een vleugje romantiek. Historische figuren vormen de basis voor het verhaal. Verhaallijnen wisselen elkaar af en gewoonten uit die tijd worden aangehaald. Prachtig leesboek, ondersteund met historische beschrijvingen die af en toe wat lang duren, maar zeer typerend zijn voor deze tijd. Het mooiste onderdeel is dat Gerard eindelijk na een lange tijd zijn bestemming bereikt, maar wat hij daar aantreft is erg schrijnend. Daarbij zijn ze…Lees verder